قبل از پیشرفت فونت وب، دنیای گرافیک وب و موبایل خیلی ساده بود. کسب و کارها فقط برای ارائه ی خدمات خود و بدون در نظر گرفتن سلیقه ها کاربران در وب فعالیت میکردند. در مقایسه با صنعت چاپ که در آن طراحان اجازه دارند روی پوسته ها، فونت ها، نسبت ها و ... کنترل کامل داشته باشند، در دنیای وب و موبایل، طراحی کمی پیچیده تر میشود. چالش های بیشتری در استفاده فونت برای طراحان وب وجود دارد که باید در ایجاد یک وب سایت یا طراحی اپلیکیشن موبایل رعایت کنند.
چالش های استفاده فونت در وب
سازگاری فونت ها: مردم طراحی ها را بر روی دستگاهها و مرورگرهای مختلف مشاهده میکنند، پس این نکته که فونت سایت ها و برنامه ها در تمام شرایط یکسان عمل کنند بسیار مهم است.
عملکرد و بازدهی: اندازه و حجم فایل ها میتواند زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهد و باعث کاهش میزان بازدهی شود. اگر در عناصر طراحی از یک فایل تصویری به جای استفاده از فونت وب استفاده شود منجر به افزایش زمان بارگیری وبسایت خواهد شد.
رزولوشن: برخی طرح ها و فونت ها در اندازه های مختلف صفحه نمایش و هنگام بزرگنمایی در مرورگرهای موبایل عملکرد مناسبی ندارند.
در دسترس بودن: اگر یک طراح از یک فونت غیر استاندارد یا شخصی استفاده کند ممکن است بر روی کامپیوترهای کاربران قابل نمایش نباشد. در این صورت فونتی متفاوت که در دسترس میباشد جایگزین فونت انتخابی طراح شده و به همین دلیل طرحی که قابل مشاهده است با طرح اصلی متفاوت خواهد بود.
رتبه سئو: برخی طراحان برای مطمئن شدن از نمایش مناسب طرح خود از تبدیل فونتها به فایلهای گرافیکی و تصویر استفاده میکنند، که میتواند سئو(SEO) را تحت تاثیر قرار دهد. عکسها برای موتورهای جست و جو قابلیت خوانایی کمتری نسبت به متن دارند و این باعث تاثیر منفی روی سئوی سایت خواهد شد.
راه حلی به نام وب فونت
برای کاهش این مشکلات فونت وب توسعه داده شد و به طراحان اجازه داده شد تا از فونت های سفارشی استفاده کنند و در عین حال مطمئن باشند که طراحی آن ها بدون توجه به اینکه چه کسی، در کجا و از چه دستگاهی برای مشاهده استفاده میکند، بدون تغییر نمایش داده شود. در کامپیوترهای شخصی به صورت پیش فرض فونتهایی به عنوان "web safe" نصب شده، مانند فونتهای Times New Roman , Tahoma زمانی که یک وبسایت یا برنامه در آن کامپیوتر یا دستگاه اجرا شود، یکی از فونتهای سیستم فراخوانی میشود، کامپیوتر آن را تشخیص میدهد و مشکلی پیش نمیآید. اما به این فکر کردهاید اگر طراح از یک فونت سفارشی یا کمتر شناخته شده استفاده کند که بر روی کامپیوتر شما نصب نشده باشد، چه اتفاقی میافتد؟ کاملا مشخص است که وقتی فونت بر روی سیستم شما نصب نشده باشد، آن را نمایش نخواهد داد و طراح شانس نمایش نام تجاری یا طرح گرافیکی خود را از دست خواهد داد. زمانی که طراح قصد استفاده از فونت سفارشی را دارد بهتر است از فونت وب یا همان وب فونتها استفاده کند، این فونت ها نیازی به نصب بر روی کامپیوتر یا موبایل کاربر ندارند چون از طریق سرور که فایل میزبان در آن است قابل دسترسی هستند و از آنجا فونت فراخوانی شده و در مرورگر بارگذاری میشود. در طول این سالها، فونتها با فشرده سازی برای استفاده در صفحات وب بهینه و اصلاح شدهاند (حجم کمتر برای بهبود زمان بارگیری وبسایت). به طور کلی چهار نوع فونت وب وجود دارد. رایج ترین آنها فرمت (TTF) True Type Font است و سایر فرمت ها (WOFF) ، (WOFF2) ٬ (EOT)
وب فونتهای فارسی
طراحی فونت در ایران با سرعت خیلی پایین در حال پیشرفت و گسترش میباشد که بیشتر به خاطر عدم رعایت کپی رایت طراحان رغبت کمی به طراحی فونتهای جدید از خود نشان میدهند، ولی با این حال زبان فارسی دارای فونتهای بسیار کاربردی زیبا و خوانایی هم هست. از پرکاربرد ترین وب فونتهای فارسی میتوان به وب فونت ایران سنس، یکان، تاهوما، وزیر، ایران یکان، صمیم و شبنم اشاره کرد، که در این میان فونت ایران سنس محبوب ترین فونت در میان سایت های ایرانی ست، برای استفاده از این فونت زیبا در سایت خود باید لایسنس قانونی آن را تهیه کنید