سیاست های قیمت گذاری طراحان وب

شغل های تخصصی معمولا تعرفه خاصی ندارند و بسته به امکانات ارائه شده و تخصص فرد یا افراد مورد نظر متفاوت خواهند بود. برای مثال اگر شما نزد یک نقاش بروید و از وی بخواهید پرتره شما را روی بوم نقاشی کند ممکن است حدود 300 هزار تومان ممکن است رایگان برایتان اینکار را انجام دهد و ممکن است میلیون ها تومان از شما دریافت کند. هر چه کار فرد حرفه ای تر باشد ممکن است هزینه بیشتری را طلب کند. برای مثال اگر نزد استاد فرشچیان برای کشیدن پرتره خود بروید قطعا هزینه به جای n هزار تومان به  n میلیون تومان تغییر می کند. در هر صورت هر فرد در یک شغل تخصصی هزینه خاص خود را دریافت می کند. طراحان وب سایت نیز از این قائله مستثنا نیستند و هر طراح وب سایت بسته به تخصص و سیاست های قیمت گذاری خود هزینه متفاوتی را در نظر می گیرد. اما این هزینه در نظر گرفته شده باید کارشناسی شده باشد تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. قطعا اگر یک طراح سایت هزینه غیر کارشناسی را خواستار شود در فعالیت اقتصادی خود موفق نخواهد شد.

998608income-web-site-designer.jpg

مواردی که ممکن است بتواند یک طراح وب سایت را در قیمت گذاری کارشناسی تر شده کمک نماید به شرح زیر است:

 عامل 1: قیمت بر اساس امکانات و ظرفیت ها
فرض کنید یک شرکت طراحی سایت دفتری در منطقه جردن تهران دارد. حدود 30 کارمند دارد. سابقه کاری و مشتریان معتبری دارد. در طرف دوم شرکتی کوچک طراحی سایت در یک اتاق اداری با یک الی دو کارمند وجود دارد. قطعا هیچ کدام از این دو شرکت در قیمت گذاری نباید یک سیاست را در نظر بگیرد. شرکت اول باید دنبال مشتری های بزرگ، پروژه های بزرگ و البته قیمت های کلان باشد. شرکت دوم قطعا نباید به این مشتری ها فکر کند و رقم های طراحی سایت خود را از شرکت اول کمتر اعلام کند. زیرا اگر قیمت ها یکسان باشد مشتریان بسیار کمی با شرکت دوم قرارداد خواهند بست.

عامل 2: قیمت گذاری بسته به تخصص و کیفیت فنی اجرا
قطعا یک طراح سایت با سابقه کاری بالا نباید قیمت طراحی سایت هایش در حد یک طراح وب آماتور باشد. کاملا طبیعی است مشتری نمی تواند تمام تفاوت های کاری یک طراح وب حرفه ای با آماتور را تشخیص دهد. اما طراح وب حرفه ای نباید بر این اساس قیمت های خود را با طراح وب آماتور نزدیک کند. سعی کنید قیمت را با افراد و شرکت های هم سطح کاری خودتان مقایسه کنید. البته اینکه بتوانید چگونه سطح خود و شرکت همکار را نیز تشخیص بدهید کار چندان راحتی نیست.

عامل 3: مشتری ارزان یا مشتری گران
بعد از تصمیم گیری در مورد قیمت در نظر گرفته شده بر اساس امکانات یا تخصص یک مورد مهم دیگر باقی می ماند. یعنی این قسمت که می خواهید مشتری های ارزان قیمت داشته باشید یا مشتری های گران داشته باشید. مشتریان ارزان اکثرا کار بی کیفیت تری نیاز دارند و شاید متوجه کیفیت فنی کار ها نباشند و به قیمت اهمیت زیادی قائل می شوند. مشتریان گران کار با کیفیت یا وقت گیرتری می خواهند و قیمت را در الویت ها پایینتری نسبت به مشتریان ارزان قرار می دهند. شاید این قسمت قیمت گذاری مشکل تر از دو قسمت قبلی باشد. زیرا حالا محدوده قیمت گذاری جزئی تر است چون در دو مرحله قبل حدود قیمت را بدست آورده اید. همینطور دیگر بحث ارزیابی خودتان نیست و باید مشتریان و بازار را تجزیه و تحلیل نمایید.
به طور مثال بر اساس دو عامل اولیه، قیمت فرضی محصول یا خدمات را بین 1 الی 10 دلار در نظر گرفتیم.
در حالت A: اگر قیمت را 1 دلار انتخاب کنیم، ممکن است در ماه 10 مشتری ارزان قیمت داشته باشیم.
در حالت B: اگر قیمت را 10 دلار انتخاب کنیم، ممکن است در ماه 1 مشتری گران قیمت داشته باشیم.
در هر دو حالت سود 10 دلار خواهد شد. البته این در بهترین شرایط قیمت گذاری ممکن است. چون اگر حدود قیمت بر اساس دو عامل اولیه درست محاسبه نشود قطعا در حالت B هیچ مشتری نخواهید داشت. در هر صورت در حالت B تنها با یک مشتری سر و کار خواهید داشت و در خدمات پس از فروش مانند پشتیبانی کار راحت تری خواهید داشت. مشتری شما فرد معتبر تری خواهد بود و قطعا در آینده رزومه معتبر تری خواهید داشت. اما در حالت A ریسک قیمت گذاری شما کمتر خواهد بود و کمتر نگران این هستید که ممکن است هیچ مشتری به شما مراجعه نکند.

نتیجه گیری نهایی
سعی کنید ابتدا با شناخت کامل و دقیق خود از امکانات و تخصص های موجود (دو عامل اولیه) یک قیمت حدودی برای خدمات و محصول خود در نظر بگیرید (برای مثال بین 1 الی 10 دلار) سپس برای سیاست گذاری قیمت از بین مشتریان ارزان (حالت A) تا مشتریان گران قیمت (حالت B) به طور پله پله جلو بروید تا به بهترین انتخاب برسید.

2 دیدگاه

91/07/27 پنجشنبه 08:24
[2] حامد:

من ترجیح میدم مشتریهام رو شکار کنم،به نوعی بیشتر به مشتریهایکه شما به آنها را در گروه B قرار دادید علاقه مندم
91/07/10 دوشنبه 10:55
[1] امید دهقانزاد:

خسته نباشید نسبتا نکات کاملی بود میثم جان...اما مشتریانی که در قبال هزینه بالا منطقی برخورد کنند کم است.

SecImgSes