کاربر پسندانه بودن سایت

سایت هایی که طراحی می کنیم باید کاربر پسندانه باشند. سایتی که کارآمد باشد کاربرپسند می نامیم. برخی از نکات کاربرپسندانه بودن سایت عبارتند از ...

رضایتمندی کاربران

کاربرپسندانه بودن مهمتر از زیبایی
تا به حال به این فکر کردید که زمانیکه سایت شما در بهترین حالت از لحاظ زیبایی و بازدید و ... باشد اما برای کاربران قابل استفاده نباشد چه اتفاق خواهد افتاد؟ نکته ای که خیلی ها به آن اهمیت نمی دهد میزان کاربر پسندانه بودن سایت هست. در زیر برخی از نکاتی که روی کاربرپسند بودن سایت تاثیر میگذارند را ذکر می کنم.

استفاده نامناسب از تکنولوژی ها
در قدیم استفاده نادرست از فلش، اخیرا استفاده نادرست از اجاکس و بتازگی استفاده نادرست از HTML5 بشدت در وب پارسی دیده می شود.
عده ای از طراحان سایت به اشتباه گمان می کنند استفاده از تکنولوژی هایی که بتازگی فرا گرفتند می تواند جلوه حرفه ای تر به سایت آن ها بدهد.
در صورتیکه بسیاری از این نوع تکنولوژی ها عملا در جای خودشان استفاده نشده اند.
استفاده نامناسب از تکتولوژی ها در طراحی سایت سایت شما را غیر کارآمد خواهد کرد.

سریع ترین عملیات
سایت هایی هستند که حتی برنامه نویس آن به زحمت می توانستد عملیات هایی را با آن انجام دهند کاربر پسند نیستند.
برای مثال برای حذف چند رکورد کاربر مجبور است هر رکورد را جداگانه حذف نماید!
در کاربرپسندانه بودن یک سایت باید به حداکثر سرعت و حداقل کلیک در سایت اهمیت ویژه ای دهیم.

سرعت لود صفحات
سرعت همیشه برای کاربران مهم بوده است و سرعت کم یک سایت حتی روی کاربرپسندانه بودن یک سایت نیز تاثیر می گذارد.
مطمئن باشید افزایش سرعت لود سایتتان موجب رضایت مندی بیشتر کاربران خواهد شد.
پس حتی یک کیلوبایت اضافی را نادیده نگیرید.

در نظر گرفتن کاربران متفاوت
در کاربرپسندانه بودن یک سایت برنامه نویس باید خود را به جای ضعیف ترین کاربران قرار دهد.
این مشکل بزرگی است که بسیاری از برنامه نویسان وب سایت ها گمان می کنند که کاربران سایتشان معلومات خودشان را دارند.
برای مثال استفاده از ایمیل فعالسازی برای یک سایت سرگرمی که مخاطبان عمومی دارد مناسب نیست.
کاربران زیادی دیده شده که ایمیل ندارند یا گمان می کنند باید در ابتدای ایمیل خود www بگذارند.
کاربرپسندانه بودن یک سایت تنها مربوط به طراح و برنامه نویس آن سایت نیست و حتی مدیر سایت نیز نقش بسیار موثری دارد.
برای مثال مدیری که متن هایی بدون پاراگراف بندی یا دسته بندی منتشر می کند سایتی کاربرپسند نخواهد داشت.
همینطور در نظر گرفتن کاربران مختلف تنها به سطح دانش آن ها مربوط نمی شود٬ مواردی مانند میزان بینایی، سن، جنسیت، تحصیلات و حتی مشغله و حوصله کاربران باید در نظر گرفته شود.

رضایتمندی کاربران
زمانیکه همه چیز ایده آل است اما کاربر ناراضی است، همه زحمات به باد رفته است.
هر کاری که موجب آزار کاربران سایت بشود موجب از بین رفتن تمام نکات کاربرپسندانه سایت خواهد بود.
بکاری گیری کد های امنیتی بسیار مشکل یا پیغام های غیر ضروری در فرم ها یک مثال از نارضایتی کاربران از سایت هاست.


در نظر گرفتن سخت افزار یا نرم افزار های مختلف
طراحی Cross Browser یکی از عوامل مهم در طراحی حرفه ای سایت ها می باشد اما
با فراگیرتر شدن استفاده از تبلت و موبایل باید به طراحی Responsive به اندازه طراحی Cross Browser اهمیت دهیم.
قطعا سایتی که در موارد دیگر در بهترین حالت کاربرپسندانه قرار دارد اما روی یک تبلت یا موبایل نمایش مطلوبی ندارد نمی توانیم به طور کامل کاربرپسندانه بنامیم.

بخاطر سپاری
کاربران نباید سعی کنند که همه چیز را بخاطر بسپارند باید شما به آن کمک کنید.
استفاده از کوکی ها می تواند کمک بسیار زیادی به برنامه نویسان در این مورد خواهد کرد.
گاهی با نمایش آخرین محصولات دیده شده کاربر و گاهی با ایجاد صفحات با پیوند های کوتاه و مرتبط
در واقع هر چیز که منجر شود کاربرانتان بیشتر سایتتان را بخاطر بسپارند سایت شما را قابل استفاده تر می کند.
برای مثال گاهی طراحان سایت لینک های دیده شده را متمایز نمی کنند.

بنابراین سعی کنیم سایت هایی طراحی کنیم که کاربرپسند باشد و صرفا به زیبایی سایت اهمیت ندهیم.

مولف: میثم ضابط - شهریور 91


1 دیدگاه
[1] omid_202002 - 91/07/21 جمعه 11:25
سلام اگه میشه آیدی یاهوتونو در سایت قرار بدینممنون - پاسخ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
SecImgSes
* نظر: